søndag 12. januar 2014

Mange slektsforskere tar i bruk DNA

Endelig ser det ut til at det er veldig mange slektsforskerne som virkelig tar i bruk DNA som hjelpemiddel. Det har blitt mer og mer vanlig å se at de erfarne slektsforskerne som har holdt seg til den tradisjonelle slektsforskning nå også vil utforske hva DNA tester kan brukes til. Denne eksponentielle utviklingen av antall autosomale Family Finder treff for et av mine prosjekt vist i figuren til venstre kan illustrere dette. Den viser utviklingen i antall treff for de siste 3 1/2 år. Det blir spennende å se når denne kurven begynner å flate ut. Jo flere som tester seg desto bedre blir verktøyet, så dette blir en spennende reise å være med på.

4 kommentarer:

TilFedrene sa...

Min mann spurte i går om når jeg skulle ta DNA test. Det er så mange på markede. Har du noen forslag til hvilke som er "best" eller mest nyttig for en slektsforsker? Det er fint å kunne bidre til forskning også.

Vidar Øverlie sa...

Hei,

Dersom det ikke er en konkret problemstilling man ønsker å belyse, men mer for å få erfaring med DNA og slekt ville jeg ha prøvd en autosomal test som FamilyTreeDNA sin Family Finder test.

http://www.familytreedna.com

Denne testen kan hjelpe deg å komme i kontakt med andre slektsforskere som du har felles aner med. Litt på samme måte som DIStreff.

Vil også anbefale at man gjør seg litt kjent med temaet:

http://www.disnorge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=105922

http://www.disnorge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=105927


mvh
Vidar

TilFedrene sa...

Dette skal jeg sjekket ut. Gleder meg. Blir nok fødselsdagsgave i mai dette her.

Vidar Øverlie sa...

Ja, DNA og slekt blir nok mer og mer populært blant slektsforskere, men det er viktig at man ikke har falske forhåpninger til hva man kan få ut av slike tester. Men det skjer stadig nye ting.