fredag 8. oktober 2010

Family Finder

I mars skrev jeg om revolusjonen som var i anmarsj innen DNA og slektsforskning. Planen var da å ta FamilyTreeDNA sin autosomale Family Finder test. Testen er nå gjennomført og treff med andre testere strømmer jevnt og trutt inn med ca. 3 nye treff i måneden. Til nå har det blitt til sammen 18 treff, hvor 4 (22%) av treffene har resultert i identifisering av felles aner.

Første felles ane er i 3 av treffene 7-9 generasjoner tilbake og i 1 treff 11 generasjoner tilbake. Dette er 2 eller flere generasjoner mer enn hva FamilyTreeDNA anslår. Dette avviket har også flere andre med norske aner opplevd og skyldes trolig at ekteskap mellom relativt nære slektninger er mer vanlig i Norge enn hva som er tilfelle mange andre steder i verden.

En annen observasjon er at 13 (72 %) av mine treff er med personer som lever i Amerika. Min anetavle i de første 7 generasjonene har kun personer bosatt i Norge. Det er derfor svært stor sannsynlighet at personer som har treff med meg har norske røtter. At amerikanerne jeg har treff med har meget stor sannsynlighet for norske aner kommer derfor ofte som en stor overraskelse.

Personer som har tatt autosomal test hos 23andMe klager ofte på at de ikke får respons fra andre de har treff med. Dette skyldes trolig at de fleste som tester med 23andMe kun er interessert i medisinske aspekter ved testen og ikke slektsforskning. Dette er ikke tilfelle hos FamilyTreeDNA hvor jeg til nå har fått respons på 94% av min henvendelser.

Ingen kommentarer: