torsdag 20. desember 2012

Norsk app

NorSlekt er en norsk app for slektsforskning i felten. Den ble sluppet i juli i år. For den som er interessert i detaljer om denne appen så finnes det mer informasjon på Genit sin blogg.

Hva kan man så bruke denne appen til? Jo, man kan ta bilder, skrive notater koblet til bildet og få automatisk registrert GPS koordinater til stedet hvor bildet er tatt. For de som synes GPS koordinater er nyttig for registrering av slektsdata er dette en kjekk kombinasjon. For egen del er dette ikke viktig. I tillegg så har appen en kartfunksjon som viser hvor bildene er tatt. Appen har også en omfattende oversikt over kildetyper med fakta-ark. Dette er en fin oversikt og har en del likheter med DIS sine sider om genealogiske ressurser.   

Jo, jeg kjøpte appen tidlig i høst, men har til gode å bruke den i praksis selv om jeg har vært litt rundt om og tatt noen bilder i forbindelse med slektsforskning. Så for mitt bruk er ikke denne appen et must. I tillegg så finnes det også mange andre liknende apper for de som tar bilder som er gratis. Nå er vel ikke en pris på noen kroner det som er bøygen dersom man ser nytten av en slik app.   
  
Det er prisverdig at det tas initiativ til å lage norske apper for slektsforskere selv om man ikke treffer innertier ved første forsøk for det er svært krevende. Andre har også vurdert denne appen og da ble det en treer.    

Det finnes mange engelske apper for slektsforskning, men en kreativ variant som jeg ser nytten av i min slektsforskning letes det fortsatt etter.

Ingen kommentarer: