fredag 8. februar 2008

Norsk Slektshistorisk Tidsskrift

Denne uka kom Norsk Slektshistorisk Tidsskrift med en ny utgave. Ja, faktisk kom det to hefter da forrige hefte ble sendt ut på nytt da det hadde feil omslag. Men følger Norsk Slektshistorisk Forening (NSF) med i tiden? Hefte som kom ut i 2007 har årstallet 2006 på omslaget og årets hefte har 2007 på omslaget. Et år fra eller til spiller kanskje ikke så stor rolle, men når tidsskriftet med rette er stolt over å ha kommet på listen over vitenskaplige publiseringskanaler så bør de klare å registrere riktig år.

Norsk Slektshistorisk Tidsskrift er et tidsskriftet som publiserer slektsforskning på et relativt høyt nivå og har ingen konkurranse i Norge på dette området. Men jeg leser ikke tidsskriftet fra perm til perm. Til det er artiklene for snevre for meg. Derimot er tidsskriftet ypperlig som oppslagsverk og NSF har laget et søkbart navneregister for bind 1-36. Dette er en veldig bra måte å finne det man søker i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift som har større verdi som et referanseverk enn et tidsskrift for foreningen. Men er ikke tiden nå moden for at NSF slutter å distribuere tidsskriftet i papirutgave. Som oppslagverk har det vært mer brukervennlig med en nettutgave slik at man slipper å lete etter de gamle heftene som man har samlet på i mange år. Mine 40+ årganger har ikke funnet veien til bokhylla selv om jeg har fraktet de jorda rundt på diverse flyttinger. Nå ligger heftene lagret i kasser og jeg håper at en nettutgave snart kommer slik at kassene kan forbli uåpnet.

Ingen kommentarer: