torsdag 4. september 2008

Slektsnavns geografiske utbredelse

Nå har svært mange engelskspråklige slektsblogger skrevet om den nye nettsiden publicprofiler/worldnames. Så nå er det vel min tur. Grunnen til at jeg har ventet litt er at nettsiden ikke har vært tilgjengelig før de siste dagene slik at jeg ikke har kunnet teste den ut før nå. Men nettsiden er nok fortsatt på beta stadiet da noen av resultatene virker litt lite toverdige.

På denne nettsiden kan du få en indikasjon over navns utbredelse i 26 land. De fleste er Vest Europeiske samt Nord Amerika, Australia, New Zealand og noen andre land. Basen inneholder 300 millioner navn som skal være representative for en befolkning på ca. 1 milliard. Det er 8 millioner unike etternavn i databasen.

Resultatet av en test på mitt eget etternavn, dvs. jeg måtte erstatte ø med o, vises i figuren. Resultatet for Norge var i samsvar med tidligere studier jeg har foretatt ved å benytte meg av folketellingene på Digitalarkivet. Siden ca. halvparten av landets befolkning dro til Nord Amerika så kan man kanskje i noen tilfeller også få en ledetråd på hvor man skal lete der, men her finnes det sikkert også mange andre muligheter.

Det er nok et stykke igjen før dette blir et viktig verktøy for slektsforskere, men det kan være kjekt å ha. Hvorfor ikke teste det ut med "dine" navn, kanskje blir du overrasket!

2 kommentarer:

Colleen sa...

I love this blog, and love that it offers exposure to your work in two languages! I've given you an award at www.omchodoy-at-blogspot.com!

Vidar Øverlie sa...

Thanks Colleen, Woow, this was unexpected! I will bring this relay further by choosing seven of my favourites.