søndag 6. juni 2010

DNA og slektsforskning

De fleste som er innom denne bloggen har nok fått med seg at jeg er interessert i temaet DNA og slektsforskning. I den forbindelse har det blitt tatt initiativ til noen aktiviteter. Min interesse begynner med min deltakelse i National Geographic store Genographic prosjektet etterfulgt i 2005 av tråden DNA og slektsforskning på DIS-Norges Slektsforum.

Siden jeg er en av veldig mange i Norden som tilhører haplogruppen R1a1 så ble det i 2007 startet en egen nordisk interessegruppe for denne haplogruppen. Formålet er å hjelpe hverandre til å lære mer om hva som er relevant for nordiske forhold. Vi er nå 10 deltakere i denne gruppen.

Interessen for DNA og slektsforskning var økende og det ble derfor tatt initiativ til eget DNA forum på DIS-Norges Slektsforum. Dette forumet startet opp i 2009.

Senere meldte behovet seg for en egen generell norsk interessegruppe for DNA og slektsforskning. Denne uavhengige interessegruppen ble opprettet i januar 2010 og består nå av 12 meget aktive deltakere. Så langt i år har denne gruppen produsert bl.a. nettsiden 10 Tips om DNA og slektsforskning, etablert andre prosjektgrupper og drifter nå Family Tree DNA Norgesprosjektet FTDNA som også har en Facebook side. Gruppen har også vært en betydelig bidragsyter til neste utgave av Slekt og Data hvor temaet er DNA og vil om noen dager trolig ha en DNA ressursside på DIS-Norges nettsider med Genealogiske ressurser. Denne interessegruppen for DNA og slektsforskning har flere aktiviteter på gang og blir trolig mer synlig etter hvert.

4 kommentarer:

Astrid sa...

I love it that people can learn so much about their genealogy through DNA testing. When I can afford it, I would like to try this myself! Ofcourse, I think this has generally been more helpful to people like Americans who are so mixed. I am just half Norwegian and half Italian... but I'm sure I would still learn something.

Vidar Øverlie sa...

Hi Astrid,

DNA testing often result in unexpected results, so be prepared. The documented records have me as 100% Norwegian/Danish. My Y-DNA brings in an unexpected link to England. Now, I am awaiting on the results of my autosomal FamilyFinder testing at FTDNA. This technology has still some way to go before we all make use of it but it becomes better and less expensive every day.

Unknown sa...

Hei Vidar.

Jeg har også haplogruppe R1a1 og vil gjene være med i interessegruppen.
Hvor finner jeg denne gruppen på nettet, slik at jeg kan melde meg inn?
mvh
Willy

Vidar Øverlie sa...

Hei Willy,

Velkommen skal du være. Send en epost til meg på oeverlie@online.no med epost adressen du ønsker å bruke så får du tilgamg til gruppa.

mvh
Vidar