torsdag 13. mars 2008

Slektsprogram og DNA

De siste ukene har svært mange blogger skrevet om det nylanserte programmet Legacy Charting. Her er et lite utvalg av disse omtalene, men det finnes sikkert langt flere:
Unntaket synes å være i Norge hvor jeg kun har funnet omtale av programmet hos slekt.no. Faktisk så er flere av de norske slektsforsker bloggerne ivrige brukere av Legacy, men de har unnlatt å omtale denne nyheten. Selv bruker jeg slektsprogrammet DISGEN, men omtalen av Legacy Charting fattet min interesse. Ja, du har nok gjettet riktig allerede. Selvsagt har det med programmets muligheter til lage yDNA agnatiske og mtDNA kognatiske slektslinjer som fikk min oppmerksomhet. Dette er noe som har vært savnet i DISGEN.

Programmet ble enkelt lastet ned og viste seg å være svært brukervennlig. Det ga meg til og med en oversikt over GEDCOM filene jeg hadde på PCen så det var bare å velge fila med mine slektsdata og lage de oversiktene jeg ønsket meg. Som gammel DISGEN bruker må det sies at denne brukervennligheten ga mersmak. Kanskje tiden er moden for å bli Legacy bruker.

Figuren nedenfor er et eksempel på en etterslektstavle med mtDNA kognatiske slektslinjer. Det finnes også en versjon hvor kun bærere av samme mtDNA eller yDNA blir tatt med i etterslektstavlen. Dette er nok et verktøy som kommer til å bli mye brukt av de som er interessert i genetiske slektsforskning.

Ingen kommentarer: